54 éve
185 éve
185 éve
165 éve
147 éve
142 éve
103 éve
89 éve
83 éve
82 éve
Megszületett John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója.185 éve
|
|
A Belfastban működő állatorvos 1887-ben egy vaskerekű triciklit vásárolt fiának, ki a kertben kerekezve tönkretette a füvet. A papa elvágott öntöző csövet erősített zsineggel és szalaggal a kerékre, így a vasparipa ezzel már gumipatkón járt, nem rázott annyira és a fűben is kevesebb kárt tett.
Az orvos később tökéletesítette találmányát, az impregnált vászonba burkolt csövet előbb vízzel, majd levegővel töltötte fel, melynek utántöltésére szelepet is konstruált. Ezzel megszületett a pneumatikus gumiabroncs.
Dunlop először saját biciklijén próbálta ki, mellyel sokkal kényelmesebbé, veszélytelenebbé és csendesebbé tette a kerekezést.
Dunlop 1888 év vége felé szabadalmaztatta a "pneumatik"-ot, és megkezdte az ilyen kerekekkel ellátott biztonsági kerékpárok gyártását. Egy év alatt már mintegy 50 darabot el is adott belőlük, amikor kiderült, hogy Robert William Thompson 1845-ben már megkapta a szabadalmat erre a találmányra. Hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól, ami annyit jelentett, hogy azután bárki szabadon gyárthatott ilyen abroncsot anélkül, hogy Dunlop egy pennyt is keresett volna rajta.
Dunlop 1890-ben kerékpárabroncs-gyárat alapított Angliában, és hamarosan már 3000 darab tömlőt adott el. A gyár 1900-ban felvette a "Dunlop Robber Company Ltd." nevet, és hat évvel később megkezdte az autógumi gyártást. Ebből a gyárból fejlődött ki a világ egyik legnagyobb gumiipari monopóliuma.
Az orvos később tökéletesítette találmányát, az impregnált vászonba burkolt csövet előbb vízzel, majd levegővel töltötte fel, melynek utántöltésére szelepet is konstruált. Ezzel megszületett a pneumatikus gumiabroncs.
Dunlop először saját biciklijén próbálta ki, mellyel sokkal kényelmesebbé, veszélytelenebbé és csendesebbé tette a kerekezést.
Dunlop 1888 év vége felé szabadalmaztatta a "pneumatik"-ot, és megkezdte az ilyen kerekekkel ellátott biztonsági kerékpárok gyártását. Egy év alatt már mintegy 50 darabot el is adott belőlük, amikor kiderült, hogy Robert William Thompson 1845-ben már megkapta a szabadalmat erre a találmányra. Hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól, ami annyit jelentett, hogy azután bárki szabadon gyárthatott ilyen abroncsot anélkül, hogy Dunlop egy pennyt is keresett volna rajta.
Dunlop 1890-ben kerékpárabroncs-gyárat alapított Angliában, és hamarosan már 3000 darab tömlőt adott el. A gyár 1900-ban felvette a "Dunlop Robber Company Ltd." nevet, és hat évvel később megkezdte az autógumi gyártást. Ebből a gyárból fejlődött ki a világ egyik legnagyobb gumiipari monopóliuma.
(kötelező)
(nem lesz közzétéve, de kötelező)
(kötelező)