28 éve
60 éve
330 éve
12 kilométeres légi utazást hajtottak végre léggömbbel. Ezzel kezdődött az emberi repülés története.
241 éve
190 éve
147 éve
126 éve
119 éve
114 éve
Megszületett John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója.184 éve
|
|
A Belfastban működő állatorvos 1887-ben egy vaskerekű triciklit vásárolt fiának, ki a kertben kerekezve tönkretette a füvet. A papa elvágott öntöző csövet erősített zsineggel és szalaggal a kerékre, így a vasparipa ezzel már gumipatkón járt, nem rázott annyira és a fűben is kevesebb kárt tett.
Az orvos később tökéletesítette találmányát, az impregnált vászonba burkolt csövet előbb vízzel, majd levegővel töltötte fel, melynek utántöltésére szelepet is konstruált. Ezzel megszületett a pneumatikus gumiabroncs.
Dunlop először saját biciklijén próbálta ki, mellyel sokkal kényelmesebbé, veszélytelenebbé és csendesebbé tette a kerekezést.
Dunlop 1888 év vége felé szabadalmaztatta a "pneumatik"-ot, és megkezdte az ilyen kerekekkel ellátott biztonsági kerékpárok gyártását. Egy év alatt már mintegy 50 darabot el is adott belőlük, amikor kiderült, hogy Robert William Thompson 1845-ben már megkapta a szabadalmat erre a találmányra. Hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól, ami annyit jelentett, hogy azután bárki szabadon gyárthatott ilyen abroncsot anélkül, hogy Dunlop egy pennyt is keresett volna rajta.
Dunlop 1890-ben kerékpárabroncs-gyárat alapított Angliában, és hamarosan már 3000 darab tömlőt adott el. A gyár 1900-ban felvette a "Dunlop Robber Company Ltd." nevet, és hat évvel később megkezdte az autógumi gyártást. Ebből a gyárból fejlődött ki a világ egyik legnagyobb gumiipari monopóliuma.
Az orvos később tökéletesítette találmányát, az impregnált vászonba burkolt csövet előbb vízzel, majd levegővel töltötte fel, melynek utántöltésére szelepet is konstruált. Ezzel megszületett a pneumatikus gumiabroncs.
Dunlop először saját biciklijén próbálta ki, mellyel sokkal kényelmesebbé, veszélytelenebbé és csendesebbé tette a kerekezést.
Dunlop 1888 év vége felé szabadalmaztatta a "pneumatik"-ot, és megkezdte az ilyen kerekekkel ellátott biztonsági kerékpárok gyártását. Egy év alatt már mintegy 50 darabot el is adott belőlük, amikor kiderült, hogy Robert William Thompson 1845-ben már megkapta a szabadalmat erre a találmányra. Hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól, ami annyit jelentett, hogy azután bárki szabadon gyárthatott ilyen abroncsot anélkül, hogy Dunlop egy pennyt is keresett volna rajta.
Dunlop 1890-ben kerékpárabroncs-gyárat alapított Angliában, és hamarosan már 3000 darab tömlőt adott el. A gyár 1900-ban felvette a "Dunlop Robber Company Ltd." nevet, és hat évvel később megkezdte az autógumi gyártást. Ebből a gyárból fejlődött ki a világ egyik legnagyobb gumiipari monopóliuma.
(kötelező)
(nem lesz közzétéve, de kötelező)
(kötelező)