165 éve
160 éve
33 éve
530 éve
382 éve
206 éve
198 éve
174 éve
166 éve
122 éve
A világon elsőként csuklósbuszt helyeztek üzembe Budapesten.64 éve
|
|
Olyan buszra volt szükség, ahol a vezető és az utasok egy légtérben vannak, de az eddigieknél több utast tudott szállítani. Ez lett a csuklósbusz.
Németországban a Mercedes kísérletezett vele, de forgalomban még ki sem próbálták, amikor Magyarországon már utasokat kezdett szállítani egy csuklósbusz. A GA 12-00-ás rendszámú busz az azóta megszűnt budapesti 1-es vonalon közlekedett a Kelenföldi pályaudvar és a Dózsa György út között. 35 ezer kilométert futott, különösebb hiba nélkül.
A BKV elődjének (Fővárosi Autóbusz Üzem) Autóbusz Főműhelyében három fiatal mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla készítette el az első járműveket. Egy levágott farú Ikarus 60-asból, egy, az első részétől megfosztott TR 5-ösből, valamint a Vörös Csillag Traktorgyár golyóskoszorús zsámolyából jött létre az ITC 600-as típusjelű csuklósbusz.
A három mérnök a rajzasztali skicceket a főműhely falára másolta, a munkások ez alapján építették meg az első buszt. A műszaki egyetem mérnökei a falfirkák, a skiccek és a kész alkatrészek alapján készítették el a műhelyrajzot – jóval azután, hogy már futott az első busz.
Az ITC 600-asból, népszerű nevén FAÜ-csuklósból 267 darabot gyártottak, de egyetlen egy sem maradt fenn belőle.
(kötelező)
(nem lesz közzétéve, de kötelező)
(kötelező)